Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11067/5395
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Ana Luísa Sanches, 1989--
dc.date.accessioned2020-04-08T18:44:56Z-
dc.date.available2020-04-08T18:44:56Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11067/5395-
dc.descriptionRevista arquitectura Lusíada. - ISSN 1647-9009. - N. 8 (2.º semestre 2015). - p. 153-167pt_PT
dc.description.abstractO presente artigo tem como objecto de estudo a arquitectura dos espaços de culto cristão. Para tal, foram eleitas duas tipologias de Igreja concebidas pela equipa do Atelier de Nuno Teotónio Pereira ao longo do século XX que se constituem como modelos exemplares: a Igreja Rural: Igreja de Águas em Penamacor; a Igreja Urbana: Igreja do Sagrado Coração de Jesus em Lisboa. O sucesso que estas obras conquistaram deve-se não só ao atelier que as executou como também à influência do Movimento para a Renovação da Arte Religiosa empenhado em elevar a dignidade e qualidade plástica da arquitectura e da arte sacra em Portugal. A sua importância deve-se ao facto de terem influenciado uma nova geração de arquitectos portugueses empenhados em reivindicar uma arquitectura verdadeiramente moderna – não só de cariz religioso – cujos princípios se constituíram como a charneira da mudança de que resultou a contemporaneidade.pt_PT
dc.description.abstractThe present article has the Christian worship architecture as subject of study. To do that, were elected two typologies of churches designed by Nuno Teotónio Pereira’s studio during the twentieth century to act as case studies: The Rural church: Águas Church in Penamacor; The Urban church: Sacred Heart of Jesus church in Lisbon. The success of these buildings was achieved not only due to the office who conceived them, but also because of the influence of the Movement for the renovation of Religious Art, committed to raise the dignity and plastic quality of the sacred art and architecture in Portugal. It’s significance due to the fact that they actually influenced a new generation of Portuguese architects, focused in the claiming of a truly modern architecture – not just the religious one – whose principles were the hinge of the change which led to contemporaneity.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.titleArquitectura religiosa moderna em Portugal : o caso do Atelier de Nuno Teotónio Pereirapt_PT
dc.typearticlept_PT
Appears in Collections:[ULL-FAA] RAL, n. 8 (2.º semestre 2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ral_8_11.pdfArtigo12,38 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons