Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11067/4327
Title: | Determinantes de sustentabilidade e competitividade empresarial: uma análise da indústria transformadora de Angola |
Author: | Garcia, Ndongala Manuel João, 1983- |
Keywords: | Desenvolvimento sustentável - Angola Empresa - Finanças - Angola Indústrias - Angola |
Issue Date: | 2017 |
Abstract: | A importância da abordagem e caracterização de conceitos de sustentabilidade e competitividade empresarial assenta na necessidade de identificar factores que influenciam as empresas do sector da indústria transformadora, particularmente, empresas de Angola; oportunidades de negócios, formulação de políticas, estratégias e a avaliação constante das tendências de mercado externo. Essa preocupação leva as empresas a investir em recursos compatíveis com a sua capacidade instalada procurando variar a flexibilidade das suas vantagens com a concorrência de produtos ou serviços.
O comportamento do mercado tem sido motivado pelas necessidades e desejos dos consumidores e pela qualidade dos produtos ou serviços. As empresas que conseguem interpretar os sinais do mercado, são aquelas que alcançam um posicionamento invejáveis em relação aos seus concorrentes.
Neste âmbito, o estudo desenvolvido interessou-se em analisar componentes que, por um lado, formam a estrutura concorrencial da indústria transformadora e, por outro lado, os factores que afectam a sobrevivência das empresas a médio e longo prazo.
Os resultados da pesquisa, demonstram que o enquadramento competitivo do sector da indústria transformadora está muito dependente dos seguintes aspectos: a capacidade de oferta, qualidade, inovação, custos de matérias – primas, custo dos transportes e o preço dos produtos ou serviços. Isto reflecte o impacto e a correlação existente entre essas as variáveis no ambiente de negócio das empresas, sem antes, esquecer, a estratégia de negócios, nível de concorrência, produtividade e o perfil dos gestores. The importance for characterization the concepts of sustainability and corporate competitiveness approach is based on the need to identify factors that impact the business of manufacturing industry, particularly companies in Angola, business opportunities, formulate strategies, policies and ongoing assessment of trends foreign market. That means companies investing in resources compatible with the installed capacity seeking to vary the flexibility of its advantages to the competition of products or services. The market behavior has been motivated by the needs and desires of consumers and the quality of products or services. Companies that can interpret the market signals are those that achieve an enviable position to its competitors. In this context, the study was interested in analyzing components on the one hand, form the competitive structure of manufacturing industry and on the other hand, factors affecting the survival of businesses in the medium and long term. The survey results show that the competitive environment of manufacturing industry is very dependent on the following aspects: the ability to offer quality, innovation, cost of raw - materials, transport costs and price of products or services. This reflects the impact and the correlation between these variables in the business environment of companies, not before, forget, business strategy, level of competition, productivity and profile managers. On the other hand, the survival of businesses in the sector is dependent on the dynamism, access and management of financial resources among key stakeholders. From the financial perspective, the return on equity over the medium and long term is for the companies, the component determines the longevity of the industry and it’s positively related to return on net assets. As noted, the variables in particular, access to source of funding, current costs and debt financing in the medium and long term are the difficulties that reflect the diminished response of financial institutions, which makes the process of the weak business cycle |
Description: | Lusíada. Economia & empresa. - ISSN 1645-6750. - S. 2, n. 22 (2017). - p. 109-123 |
URI: | http://hdl.handle.net/11067/4327 https://doi.org/10.34628/np1b-8b15 |
Document Type: | Article |
Appears in Collections: | [ULL-FCEE] LEE, n. 22 (2017) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
lee_22_2017_6.pdf | 358,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.